2015 Noorwegen dag 00

2015 Noorwegen Deelnemers

2015 Noorwegen dag 01

Di 11/8/15: Engsbergen - Oslo

Nadat we naar het station in Diest worden gedropt, arriveren we per trein in Zaventem. Na het inchecken en de aankoop van de nodige drank, wachten we op het vertrek van ons vliegtuig. Omdat het bier in Noorwegen naar verluid erg duur is, nemen we geen risico en drinken hier voor alle zekerheid nog een paar pinten Stella Artois. Ook de aankopen in de tax free shop zijn hierop gericht. We kopen een flesje wiskey voor de mannen met ne “straffe” smaak en limoncello voor de zoetebekken.
Wanneer we ’s avonds in Oslo aankomen, begeven we ons naar ons Hostel “Atlas” waar we inchecken. Omdat het een lange dag is geweest eten we nog wat in een Egyptische snackbar en trekken dan onze slaapzaal in  voor een warme, zweetnacht.
Het viel bij aankomst meteen op hoe multicultureel Oslo is.

2015 Noorwegen dag 03

13/8/15: Gjendebu – Olavsbu

Na een stevig en excellent ontbijt gaan we op tocht. Eindelijk! De eerste 6 km stijgen we door een prachtige vallei. Het weer is prachtig en al gauw staat het zweet  ons op het voorhoofd. Dit hadden we eigenlijk niet verwacht, na de onheilsweersvoorspellingen vooraf.
Bovengekomen merken we dat er nog heel wat sneeuw ligt. Naargelang we langzaam verder stijgen doorheen het ruige landschap komen we echte sneeuwvelden tegen. We komen andere wandelaars tegen die ons kruisen. Een aantal onder hen zijn bezig met het onderhoud en bewegwijzering van het pad. Ze vertellen ons dat er uitzonderlijk veel sneeuw ligt voor deze tijd van het jaar. Dit heeft te maken met de slechte, regenachtige zomer die ze hebben gehad.

Lees meer: 2015 Noorwegen dag 03

2015 Noorwegen dag 02

Woe 12/8/15:  Oslo - Gjendesheim/Gjendebu

Na een stevig ontbijt in de “Himalaya” (Ook heel multicul), geserveerd door een paar vrouwelijke sherpa’s ;o) laten we een dagpak achter in het Hostel, zodat we op de terugweg proper terug op het vliegtuig kunnen stappen.
Na wat zoeken vinden we onze rechtstreekse bus richting Gjendesheim. De bus leidt ons door een stuk van Oslo waarbij we een mooi zicht krijgen op de baai waaraan Oslo gelegen is. Verder leidt de tocht ons langs mooie Noorse landschappen, met typische houten huizen die we ook zo ongeveer in IJsland zagen en die je ook terugvindt in het midwesten (Wisconsin, Minisota,…) van de VS.
In Gjendesheim wachten we op een boot die ons over de lengte van het Gjendemeer naar Gjendebu brengt. We vragen in Gjendesheim voor alle zekerheid nog ‘ns wanneer we onze bus terug hebben op dinsdag18/8. Hij beweert stellig dat dit om 17u15 is en dat hij met die bus zal rijden… Benny had iets anders gezien op de website, maar als de chauffeur het zegt….

Lees meer: 2015 Noorwegen dag 02

2015 Noorwegen dag 04

14/8/15: Olavsbu – Leirvasbu

Na een goede nachtrust en een stevig self-service ontbijt, vertrekken we op tocht. We stijgen stevig in het eerste deel van de tocht en komen heel wat sneeuwvelden tegen. Weer bevinden we ons in een prachtige, desolate omgeving. Voor het grootste stuk van de voormiddag komen we niemand tegen.
Na verloop van tijd dalen we terug en moeten we goed opletten omdat de sneeuw langzaam in ijs verandert. Gelukkig doet de zon zijn werk en wordt het gemakkelijker om veilig in het dal te geraken.
De zon is de hele dag van de partij. Dit levert ons prachtige vergezichten op.