2012 Picos de Europa dag 03

19/8/2012: Refugio Vega de Ario - Puento Poncebos

Om 8.00 uur ontbijten we: konfituur en geroosterd brood.

2012 Picos 03
Om 9.00 uur vertrekken we richting Poncebos.  In't begin is het nog vlak.  We stappen over grote blokken.  Dan gaat het zeer steil naar beneden.  (1300 m dalen over 4km wandelafstand)  De zon schijnt ook fel.  Voor mij gaat het vandaag goed.  Stefan krijgt problemen met de benen.  We verdelen de inhoud van zijn rugzak. Rond 13.00 uur zijn we beneden op het pad. (Puente Bolin)  Op dit pad wandelen veel toeristen.  We eten nog wat en vertrekken dan richting Poncebos voor een wandeling van 10 km over een, ongeveer, vlak pad.  Alleen op het einde nog een klim en een afdaling.  Dit pad loopt door een diepe kloof langs een waterkanaal en onderaan in het dal loopt nog een rivier.

Ondertussen raakt onze watervoorraad op.  Er wordt bijgevuld uit het waterkanaal.  Met chloortabletten ontsmetten we het water.  Voldoende?  Dat zal de volgende dagen blijken!  Ik drink er niet van.  Ludo stapt alleen verder en zal proberen water te halen.  Als we hem terug zien, heeft hij een aantal flesjes lekker, fris water bij.  Dat smaakt.  Bedankt, Ludo.

Rond 17.00 uur zijn we pas in het begin van het dorpje; Poncebos.  Op het eerste terras dat we tegenkomen blijven we zitten tot ons "vochtgehalte" terug bijgevuld is.  De wandeling is voor iedereen zwaarder geweest dan verwacht.  De "schade" zullen we morgen opmeten.

's Avonds bekijken we de mogelijkheden voor morgen.  Er is een funicular tot in Bulnes: 400m stijgen worden zo opgevangen.  Handig.

We overnachten in Hostal Poncebos.  We douchen ons, sommigen krijgen nog een voetmassage.  Eten gebeurt ook hier nogal laat, we zijn het ondertussen al gewoon.  Lekker gegeten: forel met groenten en frieten.