2012 Picos de Europa dag 02

18/8/2013: Santander - Lago de Enol - Refugio Vega de Ario

Om 9.10 uur vertrekt de boemeltrein naar Arriondas.  We stoppen daar om 12.15 uur, zoals voorzien.  Om 13.30 nemen we de bus naar Covadonga (bedevaartsoord).  Dan met de toeristenbus verder naar Lago de Enol.  Dit laatste stuk is echt een bergweg met vele haarspeldbochten en steile klimmen.  Hier rijden alleen toeristenbussen.

2012 Picos 02
Rond 15.00 uur beginnen we eindelijk te wandelen.  Vandaag moeten we naar Rif. Vega de Ario.  Eerst gaat de wandeling geleidelijk aan omhoog, langs een bezoekerscentrum, dan verder langs een meertje (Lago Ercina).  Uiteindelijk wordt de klim redelijk steil.  Ik krijg het moeilijk.  De hartslag gaat de hoogte in.  De anderen hebben precies geen last.  Ik besluit op mijn tempo verder te gaan.  Na ongeveer 2 uren wandelen, zijn we aan de hut, redelijk moe.  Hoe zal het morgen gaan?

Bij de hut staan 2 ezels (foto).
Echte ezels :)
Eén van de twee is geïnteresseerd in Ludo zijn rugzak.

We worden geconfronteerd met de beperkingen in een hut.  Ze moeten hier zelf voorzien in water, elektriciteit ,... Dat betekent dan ook dat iedereen zuinig moet zijn.  Het toilet kan alleen gebruikt worden tussen 21.00 uur en 09.00 uur.  Ook de slaapruimtes zijn nog niet toegankelijk.  Het ziet er naar uit dat we hier alleen zullen slapen.

Rond 20.00 uur wordt de tafel gedekt: koude pasta met tonijn en koude groenten, rijst met look en stoofvlees, ananas.

Op aanraden van de huttenwacht gaan we naar de zonsondergang kijken.  Bij goed weer kan je de zon in de zee zien zakken.  Pech: te veel bewolking.  Toch was het een mooi moment.