1999 Matterhorn dag 00

Deelnemers: Ludo, Wim, Luc, Danny en Stefan

1999 Matterhorn dag 01

21.08.99: naar de Aosta-hut

Aangekomen ’s morgens 06.45 u .Iedereen lijkt doodmoe van de nachtelijke rit, niettegenstaande wij onze auto heel comfortabel hebben ingericht.  Luc ligt er zelfs in zoals in een ziekenwagen.

Om 07.15 u vertrekken wij naar de Prarayer-hut : ongeveer 1 uur wandelen, licht hellend.  Daar reserveren wij voor donderdag, laten wat propere kleren achter en vertrekken om 08.45 u naar de AOSTA-HUT.  Halverwege de tocht van ongeveer 4 uur, wandelen wij in een stralend zonnetje en zijn de laatste wolkjes verdwenen.  Niettegenstaande het hoge wandeltempo van Luc, genieten we van het prachtige landschap.  Tientallen watervalletjes vormen samen een bruisende beek die we enkele uren volgen, op het laatst klimmen we via een ketting naar de hut toe.

Lees meer: 1999 Matterhorn dag 01

1999 Matterhorn dag 03

23.08.99: Schönbiel-Hütte - Ref. Teodulo

07.00 u opstaan: brood met confituur.

Afscheid genomen van twee toffe Duitsers : Gerold en Herbert, die Luc depaneerden met zalf voor zijn verstuikte enkel.  Twee jonge meisjes en een Nepalese kok runden deze hut.

Om 08.30 u zijn we vertrokken voor een lange vermoeiende tocht.  Eerst een afdaling naar Stafelalp en dan terug bergop naar Gandegg.  Onderweg nog heel goed gegeten : “Bauer rösti” een koek van gebakken aardappelen en veel ajuin en lekker veel saus.  Luc was voorop gegaan wegens zijn verstuikte enkel, aan hotel Swarsee komen we terug samen.  Luc en Stefan nemen de lift naar Gandegghütte 3029 m, wij gaan te voet.  Na een lange klim van 600 m vernemen we dat deze hut volzet is.

Lees meer: 1999 Matterhorn dag 03

1999 Matterhorn dag 02

22.08.99: naar Schönbiel-Hütte

Goed geslapen!
Na een berghuttenontbijt vertrekken we om 06.30 u op pad.  Een serieuze klim brengt ons op 3650 m : Col de Valpeline.  Dan volgt een prachtige urenlange tocht over de gletsjer : niet zonder gevaren!  Onder de stralende hemel verkent Luc voetje voor voetje de ijsvelden.

Rechts van ons verschijnen de Dent D’Herens en de Matterhorn majestueus boven de  omliggende gletsjers.  Voortdurend komt er van op de top van de Matterhorn een witte wolk te voorschijn, als was het een rokende vulkaan.  De lichtdalende tocht over de gletsjer is niet zonder gevaar.  Voortdurend duiken er gletsjerspleten op; sommigen minuscuul klein, andere meer dan een meter breed en eindeloos diep.  Op een bepaald moment moeten we voorbij een heuse krater; enkele malen springen over een spleet om dan plat op de buik kennis te maken met ijs en sneeuw.  Voor Luc loopt dit bijna slecht af, want bij zo’n sprong en duik in de sneeuw verstuikt hij zijn enkel.  Op het laatst krijgen we nog een vervelende passage over rotsblokken: een steeds bewegend landschap vermits de ondergrond uit ijs bestaat.

Lees meer: 1999 Matterhorn dag 02

1999 Matterhorn dag 04

24.08.99: Ref. Teodulo - Rif. Barmasse

Zoals tijdens elke huttentocht 1 beruchte dag!  De mannen van de Breithorn zouden om 05.00 u opstaan, maar het regent.  Om 07.00 u klaart het op en staan we allen op.  Nog even proberen Wim, Danny en Stefan de moed erin te houden om de Breithorn te beklimmen, maar na de eerste klim naar het skistation besluiten we  om samen naar beneden te liften.  Beter samen naar beneden om daar het beste van te maken, ik merk wel wat teleurstelling bij de jongens die de top niet kunnen doen.  Luc heeft ondertussen beslist om via bus en trein en 12 km wandelen, ons morgen te vervoegen in Prarayer.  Wij komen na ong. 8 u wandelen en meer dan 1000 hoogtemeters doodmoe aan in rifugio Barmasse.  Meer hotel dan hut maar toch geen douche, wel warm water.  Eindelijk kunnen we na 4 dagen ons eens fatsoenlijk wassen.  Dan krijgen we een avondmaal voorgezet, nooit meegemaakt! Een 7-gangen menu in een berghut :

• kastanjes in amaretto met kalfslapjes

soep, minestrone of pasta met veel kaas

tomaten met vinaigrette, zonder majonaise